Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020

Διαβήτης και άσκηση: Tι πρέπει να γνωρίζουν όσοι πάσχουν

Ο σακχαρώδης διαβήτης και η άσκηση πρέπει να συνδυάζονται για την καλή υγεία του ανθρώπου που πάσχει από την ασθένεια. Η κατάλληλη διατροφή και η ήπια άσκηση είναι οι δυο παράμετροι που μπορούν να εξασφαλίσουν μια ποιοτική καθημερινότητα και καλή υγεία διαχρονικά.

Μάλιστα η συστηματική γυμναστική, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, μπορεί να βοηθήσει να ρυθμίσουν καλύτερα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους – αρκεί να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις. Αυτό μεταφράζεται σε ήπια άσκηση με χαμηλή έως μέτρια ένταση (π.χ. χαλαρό τζόγκινγκ, κολύμπι, ποδήλατο). Η ήπια άσκηση επιδρά ευνοϊκά  τόσο στη γλυκόζη αίματος και στον μεταβολισμό των λιπιδίων και των πρωτεϊνών, μειώνοντας το σπλαχνικό λίπος και τα κιλά, όσο και βελτιώνοντας την ευαισθησία των ιστών στην ινσουλίνη και συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στον έλεγχο της αρτηριακής πιέσεως και της υπερλιπιδαιμίας (αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης, τριγλυκεριδίων).

Προσοχή στην υπογλυκαιμία!

Τα άτομα που λαμβάνουν ινσουλίνη, χρειάζονται πολύ καλή εκπαίδευση γιατί είναι υπαρκτός και σοβαρός ο κίνδυνος υπογλυκαιμίας. Τα άτομα αυτά καλό είναι να αποφεύγουν ή έστω να συνδυάζουν με τακτικές μετρήσεις του σακχάρου τις ασκήσεις αντοχής επί περισσότερο από 60 λεπτά, ακόμη κι αν έχουν μέτριας έντασης άσκηση

Τα άτομα με τύπου 2 διαβήτη πρέπει να ξέρουν ότι:

* Η άσκηση είναι απαραίτητη και η καθιστική ζωή καταστρεπτική για την υγεία τους.

* Τόσο ο μεταβολικός όσο και ο γλυκαιμικός έλεγχος βελτιώνονται δραστικά με την άσκηση. Παράλληλα αυξάνεται και υποβοηθείται η απώλεια βάρους, ενώ μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να αποτραπεί το ένα στα τρία εμφράγματα, καθώς και να ελαττωθεί η αρτηριακή πίεση.

* Αν και ο κίνδυνος υπογλυκαιμίας είναι μικρότερος, καλό είναι να μετριέται το σάκχαρο πριν ή στη διάρκεια της άσκησης όταν αυτή προβλέπεται να διαρκέσει πάνω από 1 ώρα, κυρίως όταν το άτομο λαμβάνει ινσουλινο-εκκριτικά αντιδιαβητικά δισκία.

 Όσα πρέπει να προσέξουν οι διαβητικοί που γυμνάζονται τακτικά

*Τα άτομα αυτά πρέπει να λαμβάνουν υπ΄όψιν τις θερμοκρασίες  και να πράττουν αναλόγως. Σε πολλή ζέστη ή κρύο καλό είναι να αποφεύγεται η  άσκηση.

* Ιδιαίτερη προσοχή στα υποδήματα, ιδίως για όσους πάσχουν από περιφερική νευροπάθεια ή αγγειοπάθεια (διαβητικό πόδι).

*Μεγάλη προσοχή και στην ενυδάτωση για να αποφύγετε την αφυδάτωση. Ένα καλό, γενικό πρόγραμμα ενυδάτωσης περιλαμβάνει 2 ποτήρια νερό 2 ώρες πριν την άσκηση, 1-2 ποτήρια νερό 30 λεπτά πριν αρχίσει η γυμναστική, και 1/2 ποτήρι νερό κάθε περίπου 15 λεπτά στη διάρκεια της άσκησης.

* Θυμηθείτε να τρώτε κάτι ελαφρύ 2-3 ώρες πριν και μετά την άσκηση.

Σε κάθε περίπτωση, οι ασθενείς θα πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους για κάθε αλλαγή συνήθειας ή για κάθε νέα μορφή άσκησης που θέλουν να ξεκινήσουν.

Πηγή: therapies.gr

Αφήστε μια απάντηση