Δευτέρα, 6 Απριλίου 2020

Παρέμβαση της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ στο σχέδιο νόμου για τη Δημόσια Υγεία

Γράφει η Ελένη Μπαρμπαλιά,

Γενική γραμματέας του Συλλόγου Διαβητικών Αθήνας

Η ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ παρεμβαίνει  εγγράφως στον Υπουργό Υγείας για τις ελλείψεις που διαπιστώνει στο νέο Σχέδιο Νόμου για τη Δημόσια Υγεία.  Οι ελλείψεις στο σχεδιασμό πολιτικών υγείας  για χρόνιες παθήσεις, όπως ο Σακχαρώδης Διαβήτης, που αριθμεί περίπου 1.000.000 πασχόντων , είναι διαχρονικές.

Από την  ίδρυσή της η ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ , δύο δεκαετίες και παραπάνω, έθετε και συνεχίζει να θέτει το θέμα ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τον Σακχαρώδη Διαβήτη που θα περιλαμβάνει δύο σημαντικούς πυλώνες δράσης,  όπως είναι η πρόληψη και η εκπαίδευση των πασχόντων. Και οι δύο αυτοί πυλώνες θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά τα υπέρογκα κονδύλια που κατευθύνονται στην πάθηση και στις επιπλοκές της.

Άξιον περιέργειας είναι γιατί δεν εισακούγονται σημαντικές προτάσεις που καταθέτουν τα συλλογικά όργανα που εκπροσωπούν τους διαβητικούς.

Προτάσεις που θα είχαν μακροπρόθεσμο έως και μεσοπρόθεσμο όφελος για την οικονομία και θα ανακούφιζαν οικονομικά και πρωτίστως ψυχικά τους πάσχοντες.

Υπενθυμίζουμε στους αρμοδίους του Υπουργείου Υγείας  ότι η σύσταση επιτροπών σημαίνει πορίσματα και μελέτες που έχουν μείνει στα συρτάρια. Δεν ανακαλύπτουμε την πυρίτιδα.

Υπάρχουν εφαρμοσμένα μοντέλα υγείας σε χώρες που έχουν τον ίδιο πληθυσμό και την ίδια οικονομία με εμάς.

Εδώ οι αναλυτικές προτάσεις της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ.

 

Αθήνα, 14/2/2020

Αρ. Πρωτ.: 73

 

Προς: Υπουργό Υγείας,

            κ. Βασίλειο Κικίλια

       

Κοιν.: Πίνακας αποδεκτών

 

Θέμα: Επισημάνσεις και προτάσεις της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ επί του σχεδίου νόμου για τη Δημόσια Υγεία

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

 

Ένα σχέδιο δράσης για τη Δημόσια Υγεία είναι αυτονόητο ότι πρέπει να επιτέλους να συγκροτηθεί, καθώς η μη ύπαρξη προγραμμάτων πρόληψης χρονίων παθήσεων, η έλλειψη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, η απουσία εκπαίδευσης των ήδη πασχόντων επιφέρουν ένα δυσβάσταχτο κοινωνικό και οικονομικό φορτίο όχι μόνο για τους πάσχοντες και τις οικογένειές τους, αλλά και για το σύστημα Υγείας και την Πολιτεία, ακόμη και για την ίδια την κοινωνία.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι στη Δημόσια Υγεία δε θα πρέπει να μπαίνουν «προτεραιότητες» για μερικές μόνο κατηγορίες παθήσεων, αλλά η Πολιτεία θα πρέπει να εντάσσει σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης όλες τις κατηγορίες χρονίων παθήσεων και αναπηριών. Παρ’ όλα αυτά, διαπιστώνουμε ότι από τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί στο παρόν σχέδιο νόμου, λείπουν σημαντικές ομάδες χρονίων παθήσεων, όπως είναι ο Σακχαρώδης Διαβήτης, ο οποίος στην Ελλάδα αφορά σχεδόν 1.000.000 συνανθρώπους μας, καταγράφει ποσοστά επιπολασμού που αγγίζουν το 10% και ο οποίος τέθηκε σε προτεραιότητα κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου στις 30 Ιανουαρίου από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.

Η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, μάλιστα, επιβεβαιώνοντας τα ανωτέρω στατιστικά στοιχεία και τη βαρύτητα της χρόνιας  αυτής πάθησης, πραγματοποιεί στις 24 Φεβρουαρίου Ημερίδα με θέμα: «Ο Νεανικός Διαβήτης» όπου χαιρετισμό θα δώσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και εναρκτήριες ομιλίες θα παραθέσουν, εκτός από εσάς, ο Kωνσταντίνος Αν. Τασούλας, Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων και ο Βασίλειος Οικονόμου, Πρόεδρος Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων.

Ο Σακχαρώδης Διαβήτης έχει χαρακτηριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως η μάστιγα του σύγχρονου κόσμου που εξαπλώνεται ραγδαία, παίρνοντας επιδημικές διαστάσεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο γίνονται προσπάθειες που στοχεύουν στην πρόληψη και στην ανακοπή της κλιμακούμενης συχνότητας της εμφάνισης του Σακχαρώδη Διαβήτη, ο οποίος σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα, συνδέεται, σε αρκετές περιπτώσεις, και με τον τρόπο ζωής. Σύμφωνα με διεθνή δεδομένα, αλλά και με τα δεδομένα από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, το οικονομικό φορτίο του Σακχαρώδη Διαβήτη είναι τεράστιο και επιβαρύνει σε πολλαπλά επίπεδα τόσο το Σύστημα Υγείας, όσο και γενικότερα το κράτος Πρόνοιας μιας χώρας.

Οι στοχευμένες και ολοκληρωμένες δράσεις για την πρόληψή του και την έγκαιρη διάγνωσή του, αλλά και την πρόληψη των επιπλοκών που επιφέρει, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να επιφέρουν σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, αν στη χώρα μας θέλουμε να μιλάμε για πρόληψη χρονίων παθήσεων, τότε ο Σακχαρώδης Διαβήτης θα πρέπει να είναι στην πρώτη γραμμή, ώστε να γίνει από όλους αντιληπτό ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά σοβαρή νόσο που οι επιπτώσεις της απειλούν τόσο τον άνθρωπο που πάσχει και την οικογένειά του, όσο και το Σύστημα Υγείας.

Επιπλέον, ως θετική εξέλιξη μπορεί να θεωρηθεί η δημιουργία Μητρώου Εθελοντικών Οργανώσεων Δράσεων Δημόσιας Υγείας στο υπουργείο Υγείας. Οι ελάχιστες προϋποθέσεις, όμως, που τίθενται, καθιστούν αδύνατη την ένταξη των Πρωτοβάθμιων Συλλόγων/Σωματείων στο Μητρώο. Και αυτό γιατί η οικονομική επιβάρυνση που προϋποθέτουν είναι μεγάλη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλυφθεί από τα Πρωτοβάθμια Σωματεία, τα οποία, μέσα στις συγκυρίες της βαθιάς οικονομικής κρίσης, που βιώνει η χώρα μας την τελευταία δεκαετία, βρίσκονται σε δυσχερή θέση. Η ύπαρξη των Συλλόγων/Σωματείων, σε τοπικό επίπεδο, είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς με το έργο τους συμπληρώνουν ή καλύπτουν τα κενά του Συστήματος Υγείας.

Παρόλα αυτά, όμως, φαίνεται ότι τώρα γίνεται προσπάθεια για την περιθωριοποίησή τους. Προϋποθέσεις όπως η απασχόληση υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων, η τήρηση αναλυτικών οικονομικών καταστάσεων από ορκωτούς λογιστές, η ασφάλιση για αστική ευθύνη έναντι τρίτου των μελών της επιστημονικής ομάδας κλπ, απαιτούν ένα σοβαρό οικονομικό υπόβαθρο, στο οποίο τα Πρωτοβάθμια Σωματεία/Σύλλογοι αδυνατούν να ανταποκριθούν. Υπάρχει σκέψη από το υπουργείο για οικονομική ενίσχυση των Σωματείων προκειμένου να καλυφθούν αυτές οι προϋποθέσεις που τίθενται;

Πρότασή μας είναι όλα τα παραπάνω να ενταχθούν στις Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά το θέμα του υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων, μπορεί να δημιουργηθεί ένα κέντρο αναφοράς για GDPR σε κάθε ΥΠΕ, ώστε να συμβάλει στη στήριξη των τοπικών συλλόγων και να τους διαθέτει τις απαραίτητες φόρμες εγγραφής/διαγραφής μέλους, ενώ ανά πάσα στιγμή, παρουσία του ΔΣ του φορέα, θα μπορεί να γίνεται έλεγχος, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Σε ό,τι αφορά την τήρηση αναλυτικών οικονομικών καταστάσεων από ορκωτούς λογιστές, σας ενημερώνουμε ότι οι φορείς, ανάλογα με τη μορφή τους και τον βαθμό στον οποίο εντάσσονται (πρωτοβάθμιο ή δευτεροβάθμιο) και ανάλογα με την περιοχή στην οποία έχουν την έδρα τους, καταθέτουν κάθε χρόνο απολογισμό προηγούμενου έτους και προϋπολογισμό επόμενου έτους προς έγκριση, ώστε να μπορέσουν να σφραγίσουν τα μπλοκ αποδείξεων συνδρομών μελών αλλά και τα βιβλία που τηρούν (βιβλίο ταμείου, καταγραφής μελών, πρακτικών Δ.Σ. κλπ). Η διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική για όλους και για τον λόγο αυτό μπορεί να υπάρχει υπεύθυνος ορκωτός λογιστής στην κάθε Περιφέρεια, ο οποίος θα μπορεί να ελέγχει και να εγκρίνει τα δικαιολογητικά των Συλλόγων, συνεπώς μια αναδιαμόρφωση της ήδη υπάρχουσας δομής θα ήταν ιδιαίτερα εξυπηρετική.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλιση για αστική ευθύνη των μελών της Επιστημονικής Ομάδας έναντι τρίτων, μπορεί και αυτό να στηριχτεί από την εκάστοτε ΥΠΕ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, εξάλλου, ότι τα μέλη της Επιστημονικής Ομάδας των φορέων συμμετέχουν εθελοντικά και δεν εισπράττουν αμοιβή για τις υπηρεσίες που παρέχουν προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι δράσεις του κάθε φορέα. Τα μέλη των Επιστημονικών Ομάδων, σε περίπτωση που αφορούν ιατρούς, είναι ήδη μέλη των αντίστοιχων Επιστημονικών Εταιρειών τους και επομένως σε γνώση των κατά τόπους ΥΠΕ. Συνεπώς, την αστική ευθύνη θα μπορούσε να καλύψει είτε η ΥΠΕ, είτε, εφόσον αυτό είναι δυνατό, η Επιστημονική Εταιρεία στην οποία ανήκουν.

Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου για τη Δημόσια Υγεία ορίζεται ότι θα συσταθεί Εθνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας. Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι στην Επιτροπή αυτή προβλέπεται να υπάρχει εκπρόσωπος από την Ένωση Ασθενών, ένα δευτεροβάθμιο όργανο που μόλις τώρα δημιουργήθηκε, και όχι από τον αναγνωρισμένο από την ελληνική Πολιτεία τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα εκπροσώπησης των ανθρώπων με αναπηρίες, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους που είναι η ΕΣΑμεΑ. Θεωρούμε αδιανόητο ο αναγνωρισμένος κοινωνικός εταίρος του Κράτους, σε ζητήματα αναπηρίας και χρόνιας πάθησης να μην εκπροσωπείται σε αυτήν την Επιτροπή και αντ’ αυτού να υπάρχει πρόβλεψη για ύπαρξη εκπροσώπου από ένα δευτεροβάθμιο όργανο, το οποίο μόλις έχει δημιουργηθεί και στον οποίο έχουν ενταχθεί μέρος των μελών της ΕΣΑμεΑ χωρίς να εκπροσωπείται στο σύνολό του ο χώρος μας.

 

Κύριοι Υπουργοί,

 Η ένταξη, επιτέλους, της έννοιας της πρόληψης στον χώρο της Υγείας και ο σχεδιασμός ενός σχεδίου δράσης για τη Δημόσια Υγεία είναι προς τη θετική κατεύθυνση και κάτι που ήταν εδώ και χρόνια επιβεβλημένο να υλοποιηθεί. Ωστόσο, η υλοποίησή του απαιτεί σωστό σχεδιασμό που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του ελληνικού πληθυσμού, ώστε να αποφέρει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος σε όλους τους τομείς.

Για τον λόγο αυτό αναμένουμε να εξετάσετε προσεκτικά τις επισημάνσεις και τις προτάσεις μας, οι οποίες στόχο έχουν την πρόληψη της χρόνιας πάθησης του Σακχαρώδη Διαβήτη που εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς και στη χώρα μας. Τις προτάσεις μας αυτές έχουμε ήδη αναρτήσει και στην ιστοσελίδα www.opengov.gr.

 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.

 

Με εκτίμηση,

Για το Δ.Σ. της Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ.

 

O Πρόεδρος                                                                     Η Γενική Γραμματέας

 

Χρήστος ∆αραµήλας                                                            Μαρία Τριανταφύλλου

 

Αφήστε μια απάντηση