Πέμπτη, 16 Αύγουστος 2018

Νηστεία: Πώς μπορεί να επηρεάσει τη ρύθμιση του Διαβήτη

Με τους κατάλληλους συνδυασμούς ο Διαβήτης μπορεί να συνδυαστεί με τη νηστεία, η οποία μάλιστα μπορεί να συμβάλλει περισσότερο στην άρτια ρύθμισή του.

Σύντομα πλησιάζει η Μεγάλη Σαρακοστή όπου αρκετοί άνθρωποι επιθυμούν να ακολουθήσουν, είτε για θρησκευτικές παραδόσεις είτε για προσωπικούς λόγους, ένα πρόγραμμα νηστείας. Σε γενικές γραμμές το πρόγραμμα αυτό θεωρείται αρκετά υγιεινό. Τι συμβαίνει όμως με τον Διαβήτη;

Κατά την παραδοσιακή νηστεία γίνεται συνήθως μείωση της πρόσληψης πρωτεϊνών και λίπους. Αυτό σημαίνει ότι αποκλείονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, το κοτόπουλο, το αυγό, καθώς και όλα τα διατροφικά προϊόντα που τα περιλαμβάνουν. Αντί αυτών, καταναλώνονται τρόφιμα όπως σαλατικά, λαχανικά, φρούτα, όσπρια, ζυμαρικά και ρύζι, ψωμί και προϊόντα άρτου, καθώς και λαδερά φαγητά και θαλασσινά.

Μπορεί ένα τέτοιο πρόγραμμα να ακολουθηθεί από ένα άτομο με Διαβήτη ή θα δημιουργηθεί πρόβλημα στη ρύθμιση του σακχάρου του;

Η απάντηση είναι ότι οι πάσχοντες μπορούν να την ακολουθήσουν, όμως θα πρέπει να υπάρχει κατανάλωση ορισμένων τροφών με μέτρο.

Η νηστήσιμη αυτή διατροφή είναι γενικότερα πλούσια σε στοιχεία που συμβάλουν στην καλή υγεία του σώματος. Τέτοια είναι οι φυτικές ίνες και υδατάνθρακες, πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, μονοακόρεστα και ω-3 λιπαρά οξέα, καθώς και χαμηλής περιεκτικότητας κορεσμένα λιπαρά.

Μέσα από ένα τέτοιο ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής ο οργανισμός μπορεί να επιτύχει:

– Μείωση των επιπέδων χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων λόγω της μείωσης κατανάλωσης των ζωικών προϊόντων.
– Βελτίωση της καρδιακής λειτουργίας και του νευρικού συστήματος, χάρις στην κατανάλωση θαλασσινών πλούσιων σε ω-3 λιπαρών οξέων και σελινίου.
– Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος από την πρόσληψη αντιοξειδοτικών ουσιών όπως βιταμίνη C και καροτενοειδή.
– Καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος, χάρις στην αυξημένη πρόσληψη αδιάλυτων φυτικών ινών από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Στην περίπτωση του διαβήτη απαιτείται ένα πρόγραμμα με υψηλή παρουσία φυτικών ινών μέσα από λαχανικά και σαλάτες. Χρειάζεται ωστόσο να είναι χαμηλή η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών.

Πιο συγκεκριμένα

Συνεπώς, τα λαδερά φαγητά όπως τα φασολάκια, τα όσπρια, το μπριάμ, οι λαδερές μελιτζάνες και τα γεμιστά με ρύζι είναι σημαντικό να καταναλώνονται σε μικρότερη ποσότητα. Είναι τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες. Επιπλέον, πρέπει να έχουν σχετικά λίγο λάδι και να συνοδεύονται με φυλλώδη λαχανικά για περισσότερες φυτικές ίνες.

Προσοχή χρειάζεται επίσης λόγω της πλήρους αποχής από το κρέας ή και από άλλες πηγές πρωτεϊνών. Το κενό αυτό καλύπτουν τα θαλασσινά (τα οποία μπορούν να αναπληρώσουν εν μέρει τις πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας) και η σόγια με τα προϊόντα της. Τα καλαμάρια, οι σουπιές, το χταπόδι, οι γαρίδες και τα καβούρια μπορούν να συμπεριληφθούν στο διαιτολόγιο νηστείας. Πρέπει όμως, όταν είναι εφικτό, να συνδυάζονται με καστανό ρύζι ή ζυμαρικά ολικής.

Τα θαλασσινά, αν και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερόλη, είναι χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά και ιδιαίτερα πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα. Επίσης, ο συνδυασμός των οσπρίων με ρύζι ή ψωμί δίνει ως αποτέλεσμα πρωτεΐνες με όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Πρέπει όμως να καταναλώνονται με προσοχή και μέτρο. Είναι μεν τροφή υψηλής διατροφικής αξίας, είναι όμως και πλούσια σε υδατάνθρακες.

Έτσι, με κατάλληλους συνδυασμούς, αποφυγή υπερβολικών ποσοτήτων λαδιού και αμύλου, αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και προσαρμογή της θεραπευτικής αγωγής ο διαβήτης μπορεί να συνδυαστεί με τη νηστεία συμβάλλοντας περισσότερο στην άρτια ρύθμισή του.

Από τον Άγγελο Κλείτσα, Ειδικό Παθολόγο – Διαβητολόγο, Θεσσαλονίκη, www.yourdoc.gr

Αφήστε μια απάντηση